Sen Grat abesque d’Aulourou – Saint Grat, évêque d’Oloron

10, Oct 2024

Le 19 octobre, est fêtée la Saint-Grat. Qui est ce saint, très fêté en Béarn ?

Sen Grat qu’ey lou purmè abesque counegut d’Aulourou. Qué sabem d’Eth qu’ère Au councili d’Agdeen 506. Qu’abem la soue sinnature a d’aqueth councili counvoucat per l’abesqe Sen Césaire d’Arles, en Provence. U councili qui hè partide d’aquéres juntes d’abesques qui an abut a estudeya amasse ço qui la fé crestiane é boulè disé. La tradiciou qu’es dis qué Sen Grat qu’ère hilh de Lichos, de la maysou Gamichèlu. Aqueth noum qu’ey mentabut en lou libe de las maysous deu Biarn en 1385 qui hésou escribé Gastou Fébus.
A d’aqueth moumén, Lichos qu’ére gahat dab Haute, qui hè partide oey de Charre. Lou moundé de Lichos qu’éren toutém enbitats enta célébra amasse la heste de Sen Grat a Aulourou lou 19 d’Ouctoubre. E qui abèn las places mercades.
Qué dabe a d’aqueth biladye lou parat de ha broumba lou arradits de Sen Grat, é enta d’eths, lou parat dé’s poudé junta dab lous crestias d’Aulourou.
Aquéstes ans, qué y’a abut ue pastourale ta ha rébibé la bite de Sen Grat, a Aulourou, é qu’an tiengut counté d’enbita lou moundé de Lichos. Dab ue cante anciéne qui hè canta en trés loenques ta tiéné counté de la bite dé Sen Grat.

-En biarnés puchquére abesqué d’Aulourou é doungues, ta tiéné counté deu moundé d’Aulourou dé oey.

-En bascou permou qué d’ou sou tems, qué sié a Lichos ou a Aulourou, lou bascou qu’ére lou parla dé l’endret.

-En espanhoû, puchqué s’ey mourt a Jaca.

La tradiciou qu’es dis tabé qué lou sou cos qu’estou acabalat sus ue mule abuglé. En arriban au biladyé d’Eth Saüt, lou cos qué cadou en déchan cadé u dit deu sen, toustém goardat en aquére gleyse. Lou cos qu’estou arrécattat en la Gleyse May d’Aulourou. Adare qu’ey lou 19 d’Ouctoubre qui célébram la soue heste. Lou Dimendjé qui ségéush, qué da toustém lou parat dé célébra lou nousté sen abesqué, é dé s’y junta dab lous de Jaca, é adare tabé, dab lous de Lichos, tourna é dab lous de Bugnenh, qui l’an tabé coum sen patro. Eths tabé qué cantaben u cantic de sen Grat en biarnés, é lous dé Lichos tabé.

Lou messadjé qui’n poudém tira qu’ey la bite crestiane ta nousauts oey :

– La junte dous Biarnés é dous Bascous, de la médiche Gleyse

– La junte tabé dab lous Espanhoùs.

Saint Grat est le premier évêque connu d’Oloron. Il a signé les actes du Concile d’Agde en 506, où il était présent. La tradition nous le fait venir du village de Lichos, anciennement dans le canton de Navarrenx, cité dans le démembrement de Gaston Fébus, en 1385, de la maison Gamichèlu. Mort à Jaca, transporté à Oloron sur une mule aveugle, une chute lui ayant fait tomber un doigt conservé à l’église d’Etsaut, tandis que ses reliques sont conservées à la cathédrale d’Oloron.
Un grand renouveau actuel de la célébration de sa fête, le dimanche qui suit le 19 octobre, avec les Espagnols de Jaca, et des représentants de Lichos.

Son message pour notre vie chrétienne aujourd’hui :
Le lien entre Béarnais et Basques de la même Église
Le lien avec les Espagnols.

Frère Pierre Moulia.

ARCHIVES