Lou més de May qu’ey arribat, las mountanhes qu’an berdurat. Aquére cante d’Aûssaü dab l’arrepic :
« Aüssaü, dab mas aülhétes, Aüssaü, you m’en y baü ».
Qu’ère la cante dôus aulhès qui puyaben de l’Ariibère de cap ta las balées de l’Ouzoum, d’Aussaü, d’Aspe é de Barétous ; Quauques us tabé dôü bascoat ; mes lous Bascous qué démouraben hère mey a case, l’iber é qué daben las aoülhes a goarde, a d’autes paysas dôu Bascoat de Bash. E, touts qu’amountanhaben de lou enlà.
Lous Biarnés qué bashaben dab las aoülhes capbath lou Béarn, las Landes, é mayamén dinqu’a la Girounde oun éren hère plaa arcoelhuts per lous Binhès enta héma lous bitadyés é tabé enta ha pèshé las cantères per las aülhes.
Tout acô qué s’estanguè dab lou paysanis de oey. Lous aülhès ne poudoun pas mey countinua dé ha ataü dab lous tracturs,é lou bésounh qui abèn d’abé mey de bestia, ta poudé bibé.
Hère d’aulhès qué déshèn d’en està, é lous qui démourèn qué poudoun trouba prou dé hiaas enta poudé apastenca lou bestiaa a case lou tems d’Iber ; Qué n’y demoure toutu quaüqués us qui passen d’engoère l’ibèr en Girounde, més qun’y a hère chjc.
Més, la sôüte de May qu’és hè toustem, ta la basse mountanhe ; Mey la muntanhe ey Haute, mey que caü demoura per bash,abans de poudé puya.
Doungues, qué y’a hère mensh d’aulhès qué beth cop.
Més qué n’y a toustém. E,mey que n’a d’abérém crégut,aquéstés ans
Permou,adare, qu abém hère de gay de bédé moundé de Bash, qui’s hèn aulhès é qué y’a tabé aüllhères .
Aqueths joeens qui ,permou qu’aymen hère aqueth mestiè, qué l’an après, en anan ta las Escoles d’Aülhès é en tribalhan tabé dab d’autés aulhès de nousté ta apréné quin calè ha ta poudé tribalha coum caü.
En bédén aco,quaüqués yoens de nousté,qué sounestats encouradyats enta tourna gaha lou bastou dab lou bestia, entourna ha lou mestiè doûs grans pays.
Qu’ey ataü que s’y pot bédé engoère aülhès é aülhères per nousté.
Ataü, las baiées qué podén bibé é arcolhé lou moundé qui an bésounh d’endréts ta’s répausa,é ta’s poudé yunta dab lous aütés
Qué caû sabé arcoélhé aquére caüse nabère é bédé quin pot està qu’auqu’arré dé hère plaa.
Frère Pierre Moulia
La transhumance
Le mois de mai était la fin de cette transhumance des bergers de nos vallées qui passaient à peu près 5 mois dans la plaine avec leurs brebis.
Il n’y avait pas assez de terre pour faire assez de foin pour nourrir les troupeaux dans les villages, l’hjver.
Les bergers allaient dans les villages de la plaine du Béarn, et continuaient, à travers les Landes, jusqu’en Gironde où ils étaient les plus nombreux.
Cette transhumance correspondait à une agriculture de subsistance, et elle n’a pas survécu à l’agriculture actuelle
Seuls quelques très rares bergers continuent à passer l’hiver en Gironde, en ayant pu acquérir une propriété
Mais la montée en estive existe toujours, avec beaucoup moins de bergers. Ceux qui ont pu acheter les terres libérées par l’abandon massif d’une grande majorité de bergers.
NOUVELLE DONNE
Cela nous réjouit grandement : l’arrivée imprévue de jeunes nouveaux bergers et bergères qui ont choisi d’exercer ce métier ancestral dans nos vallées.
Nous accueillons avec grande joie ces bergers, et ces bergères, aimant faire ce métier, complétant les écoles de bergers par des stages pratiques auprès des bergers du lieu.
Ce mouvement ayant entraîné un retour de quelques jeunes valléens, encouragés pour reprendre le métier de leurs ancêtres.
Ce qui donne de la vie à nos vallées, et qui permet aussi à nos villages d’accueillir des gens qui ont besoin de repos et de contacts.
Vraiment, nous nous réjouissons.
Frère Pierre Moulia