Regard sur l’an passé – Jazkoari begira

23, Jan 2024

Zer izan da 2023 urte hori? Denetarik ! Onetik eta txarretik. Txarrari doakionaz, Ukraniako gerlak segitzen du : Nehork ez du ikusten nola bururatuko den. Kalte handiak egin ondoan.

Zer erran Israel eta Palestinaz? Hastea Frantziako berriketari gehienak itsutuki Israelen alde zeuden. Geroztik onartu behar izan dute Israelek ere ez dituela eskuak hain garbi.

Euskalherri honi doakionaz frango baikor naiz. Uda hontan, arrats guziez baginuen han edo hemen erreak izan ziren beribilen, berinak hautsi zizkioten saltegien berri. Berri triste frango. Bainan hemen, kurioski, urteak eta urteak gutaz hoin gaizki mintzatu ondoan, iduriz haizea itzuli da.

Oroit naiz Niameyn izan ginelarik Michel Cartategiren apezpikutze elizkizunean Pasaporteak ezin irakurtuz ari zelarik polizia, batek galdetu zuela : « Zer dira izen horiek ? » « Errepostua : Euskaldunak ;
Eta hark segitu : A ETAkoak!
Biharamunean, dantza ikusgarri batetan, norbaitek Herri Urratsen poneta buruan emanik Arinze Kardinalari, eskuan hartu, so egin eta galdetu : « Zera da bandera hau? » – « Euskalherrikoa ». Eta hark segitu : « A! ETArena. » Euskaldunak bazterxehatzale bezala ikusiak ginen Afrika zokoradino.

Orduko fama hori galdu dugu geroztik. Irrati telebistek Paris, Lyon, Martzella eta bestetako bazterxehatzeak aipatzen zituztelarik, Euskalherria bazenik ere ez da agertu. Zergatik ez ote dira gure gazteak ere bazterxehatzen ari izan?
Bazuten beste egitekorik. Batzu pastoraleko errepikak egiten asteburu guziez, besteak kabalkadakoak, hirugarrenek herriko bestak eta zikioroa gogoan. Bai ! bazuten beste egitekorik. Eta orokorki badute beste egitekorik.

Ez dira uste gabetarik ikusten ELBn, Lurrama, Bizi, Alda, ikastola, irrati eta beste beti martxan eta beti goiti ari. Badira jendeak horien gibeletik. Denen onetan ari lanean. Ez baitaie tzarkerietan aritzerik gogoan pasatzen ere.

Gure gazteak ari dira, aitamek, katexiztek, eskolemaileek, apezek eta bestek zoriona hor dagoela erakusten baitie hitzez eta obraz. Eta ez lur hau azken hatsetarat eramaten duen ezin asezko kotsumismo batetan.

Elizak ez direla lehen bezain beteak, egia. Bainan erein haziak bere uzta emaiten, ixil ixila. Meza ez bada, gure gazteek ebanjelioa pratikatzen dute.

Xipri Arbelbide Apeza

Comment s’est passée l’année 2023 ? Il y a eu de tout. Du bon et du mauvais. Pour ce qui est du mauvais : la guerre en Ukraine continue. Personne ne sait comment elle va se terminer, après avoir fait beaucoup de dégâts.

Qu’en est-il d’Israël et de la Palestine ? Au départ, la plupart des journalistes français étaient aveuglément pro-israéliens. Depuis, ils ont dû admettre que les mains d’Israël ne sont pas si propres que cela.

Quant au Pays basque, je suis très optimiste. Cet été, chaque soir, on entendait parler des magasins de voitures brûlées, de vitrines de magasins cassées. Tristes nouvelles, vraiment. Mais ici, curieusement, après des années et des années à dire du mal de nous, il semble que le vent ait tourné.

Je me souviens que lorsque j’étais à Niamey, au service épiscopal de Mgr Michel Cartateguy, alors que la police n’arrivait pas à lire les passeports, quelqu’un avait demandé : « Quels sont ces noms ?  » Réponse : ce sont des noms basques ;

Et il dit : Ah, ETA !

Le lendemain, lors d’un spectacle de danse, quelqu’un a demandé : « Quel est ce drapeau ?

– « Celui du Pays Basque ».

– « Ah ! celui de l’ETA. »

Nous, les Basques, étions considérés comme des gens à la marge en Afrique.

Depuis, nous avons perdu cette renommée. Alors que radios et télévision évoquaient les marginalisés de Paris, Lyon, Marseille et d’autres, on n’a pas entendu  parler du Pays basque. Pourquoi nos jeunes n’ont-ils pas été traités de marginaux eux aussi ?

Parce qu’ils étaient occupés à autre chose. Certains répétaient tous les week-ends pour la pastorale, d’autres pour les cavalcades, d’autres encore préparaient les fêtes de villages. Oui ! Ils étaient occupés à autre chose. En général, ils ont autre chose à faire.

ELB, Lurrama, Bizi, Alda, les  ikastola, radios et autres sont toujours  plus actives et toujours en hausse. Il y a des jeunes derrière tout cela. Qui travaillent pour le bien de tous. Et ils ne pensent pas même pas à faire des bêtises.

Nos pères, nos catéchistes, nos enseignants, nos prêtres sont heureux, parce qu’ils les voient s’engager en paroles et en actes. Et pas dans une cupidité insatiable qui mène cette terre jusqu’à son dernier souffle.

Il est vrai que les églises ne sont plus aussi pleines qu’avant. Mais les graines semées produisent leurs fruits, silencieusement. Nos jeunes ne vont pas à la messe, mais ils pratiquent l’Évangile.